Аннотация на русском языке: В статье исследуются проблемные положения главы 27 Уголовного кодекса Российской Федерации, регулирующей уголовную ответственность за совершение преступлений в сфере безопасности движения и эксплуатации транспорта. Автором обосновывается необходимость их системной модернизации, включая уточнение диспозиций статей, снижение количества оценочных признаков, введение законодательной дефиниции транспортного средства, определение субъектного состава, приведение формулировок норм в соответствие с правилами юридической техники. На основе сравнительно-правового анализа рассмотрены подходы ФРГ, Франции, Великобритании и США, уделяющие приоритетное внимание предупредительной функции уголовного закона, технико-юридической конкретизации составов. Сделан вывод о возможности адаптации ряда зарубежных решений в российскую уголовно-правовую систему с учётом принципов законности, справедливости и системности.
The summary in English: The article examines problematic provisions of Chapter 27 of the Criminal Code of the Russian Federation, which governs criminal liability for offenses related to traffic and transport safety. The author substantiates the necessity of a systematic modernization of the relevant legal norms, including clarification of statutory wording, reduction of vague evaluative terms, introduction of a legislative definition of the term “vehicle,” specification of the subject of the offense, and alignment of the legislative language with the standards of legal drafting. Based on a comparative legal analysis, the article considers the approaches of Germany, France, the United Kingdom, and the United States, which prioritize the preventive function of criminal law and the technical and legal precision of offense definitions. The author concludes that selected foreign legal solutions can be adapted to the Russian criminal law system, provided the principles of legality, justice, and systemic coherence are preserved.
Ключевые слова:
транспортные преступления, уголовная ответственность, состояние опьянения, оценочные признаки, субъект, квалифицирующий признак.
Key words:
transport-related crimes, criminal liability, state of intoxication, evaluative terms, perpetrator, qualifying circumstance.