Аннотация на русском языке: личностное развитие детей дошкольного возраста, в том числе на формирование таких личностных характеристик как: самооценка, тревожность и особенности агрессивного поведения. Описывается положительное влияние гармонического стиля детско-родительских отношений на личностные особенности детей дошкольного возраста. Выявляются особенности тревожности, самооценки и агрессивности дошкольников из семей с разным стилем взаимодействия. В статье освещаются результаты эмпирического исследования влияния стилей родительского отношения: кооперация, симбиоз, принятие, контроль и отношение к неудачам на тревожность, самооценку и агрессивность дошкольников. Доказывается позитивное влияние стилей принятия и кооперации на тревожность, самооценку и агрессивность дошкольника.
The summary in English: The article discusses the influence of child-parent relationships on the emotional and personal development of preschool children, including the formation of such personal characteristics as self-esteem, anxiety and features of aggressive behavior. The positive influence of the harmonious style of child-parent relations on the personal characteristics of preschool children is described. The features of anxiety, self-esteem and aggressiveness of preschoolers from families with different styles of interaction are revealed. The article highlights the results of an empirical study of the influence of parenting styles: cooperation, symbiosis, acceptance, control and attitude to failures on anxiety, self-esteem and aggressiveness of preschoolers. The positive influence of acceptance and cooperation styles on anxiety, self-esteem and aggressiveness of preschoolers is proved.
Ключевые слова:
детско-родительские отношения, стиль воспитания, личностные характеристики дошкольников, самооценка, уровень тревожности, типы агрессивного поведения.
Key words:
child-parent relations, parenting style, personality characteristics of preschoolers, self-esteem, anxiety level, types of aggressive behavior.