Аннотация на русском языке: Данная статья посвящена проблеме развития лексико-грамматического строя речи дошкольников посредством информационно-компьютерных технологий. Использование условно-речевых и речевых упражнений при использовании игр-презентаций позволяет успешно корректировать развитие лексико-грамматического строя речи у дошкольников с общим недоразвитием речи. Приведена характеристика развития лексико-грамматического строя речи дошкольников. Рассмотрены технологии коррекции лексико-грамматического строя. Раскрыта роль информационных технологий в развитии лексико-грамматического строя речи дошкольников. Приведены результаты экспериментального исследования лексико-грамматического строя речи дошкольников с общим недоразвитием речи.
The summary in English: This article is devoted to the problem of development of lexical and grammatical structure of speech of preschool children by means of information and computer technologies. The use of conditional speech and speech exercises when using presentation games can successfully adjust the development of lexical and grammatical structure of speech in preschool children with General underdevelopment of speech. The characteristic of development of lexical and grammatical structure of speech of preschool children is given. The technologies of correction of lexical and grammatical structure are considered. The role of information technologies in the development of lexical and grammatical structure of preschool speech is revealed. The results of an experimental study of the lexical and grammatical structure of speech of preschool children with General underdevelopment of speech.
Ключевые слова:
лексико-грамматический строй речи, дошкольник, компьютерные технологии, игра-презентация.
Key words:
lexical and grammatical structure of speech, preschooler, computer technology, game presentation.