Аннотация на русском языке: В статье, опираясь на традиционное православию понимание человека, предлагается соединить методы самопознания и самокоррекции представителей исихастской традиции с принципами гуманизма для формирования свободных, ответственных и самостоятельных людей. Это позволит усовершенствовать как православную, так и в целом внеконфессиональную религиозно-ориентированную педагогику принципами гуманистического общества, которое способно жить и развиваться в формально светском государстве. Данный синтез, по мнению автора, применим, в-первую очередь, к детям подросткового возраста, для которых поиск смысла жизни и своего предназначения является ведущим в процессе становления личности.
The summary in English: The article describes the connection of Christian anthropology with the basic principles of general pedagogy. Based on the traditional Orthodox understanding of man, it is proposed to combine the methods of self-knowledge and self-correction of the ascetics of the Hesychast tradition with the principles of humanism to form free, responsible and independent people. This will make it possible to improve both Orthodox and, in general, non-confessional religiously oriented pedagogy by the principles of a humanistic society that is able to live and develop in a formally secular state. According to the author, this synthesis is applicable, first of all, to adolescent children, for whom the search for the meaning of life and their purpose is leading in the process of personality formation.
Ключевые слова:
педагогика, православие, гуманизм, исихазм, антропология, подростки, становление личности подростка, личностно-ориентированное развитие.
Key words:
pedagogy, Orthodoxy, humanism, hesychasm, anthropology, adolescents, the formation of a teenager's personality, personality-oriented development.