Аннотация на русском языке: Статья посвящена рассмотрению методических подходов к оценке планируемого эффекта синергии по результатам слияния (поглощения) с учетом новых разработанных инструментов управления стоимостью коммерческого банка. Детально рассмотрены виды синергетических эффектов, факторы, которые влияют на их достижение, также отдельное внимание уделено формам проявления синергии. Проведен анализ различных методик оценки прямой и непрямой синергии. Предложена интегральная модель оценки планируемого эффекта синергии, базирующаяся на подходе дисконтирования денежных потоков.
The summary in English: The article is devoted to the consideration of methodological approaches to the assessment of the planned synergies effect based on the results of merger (acquisition) taking into account new developed management tools for the value of a commercial bank. The types of synergetic effects, the factors that influence their achievement are considered in detail, and special attention is paid to the forms of the manifestation of synergy. The analysis of various methods of assessing direct and indirect synergies was carried out. An integrated model for estimating the planned synergy effect based on the approach of discounting cash flows is proposed.
Ключевые слова:
синергия, эффект, банк, оценка, M&A, стоимость.
Key words:
synergy, effect, bank, valuation, M & A, value.