Аннотация на русском языке: Сцепление арматуры с бетоном является важнейшим фактором, влияющим на процессы образования и развития трещин в железобетонных конструкциях. Для расчета конструкций в действующих нормах используется классическая теория железобетона. Её расчетные формулы основаны на равенстве относительных деформаций бетона и арматуры и эмпирических зависимостях. По этой теории невозможно произвести расчет конструкций с частичным или полным отсутствием сцепления. Теория составных стержней позволяет решать такие задачи. Используя зависимости, полученные в работе А. В. Трофимова, выведены и подтверждены эмпирически граничные условия минимальной длины зоны передачи напряжений с арматуры на бетон.
The summary in English: Reinforcement and concrete links are the most important factor that influences at the formation and increase of cracks in reinforced concrete structures. The classical theory of reinforced concrete used in the existing rules for the structural analysis. Its design equation based on the equality of concrete and reinforcement unit strains and empirical dependences. Via this theory, calculate of the structures with partial or complete absence of linking is impossible. The theory of compound bars allows to solve such problems. Using the relations obtained in the A. V. Trofimov’s book conditions of minimal length of stress transfer zone from the reinforcement on the concrete were invented and proved empirically.
Ключевые слова:
железобетон, усилия трещенообразования, теория составного стержня
Key words:
reinforced concrete, cracking efforts, theory of compound bars